A biztonságos istálló kiválasztásánál először felmerülő szempont annak közelsége és megfelelő családias légköre szokott lenni. Ezeknél azonban sokkal fontosabb, hogy olyan istállót válasszunk lovunk számára, ahol biztonságos boxokban és karámokban tudjuk elhelyezni, megfelelő takarmányozás mellett. Ez még akkor is fontos, ha cserébe esetleg egy kicsit többet kell utazni, vagy netán az istálló tulajdonosa egy kicsit zsémbes, vagy minden alkalommal végig kell hallgatni az élettörténetét. A biztonságos tartástechnológiájú istálló kiválasztásával számos többlettköltségtől és idegességtől fogjuk kímélni magunkat, bár balesetek még akkor is történhetnek, de az esély rájuk kisebb.
Istálló
Legfontosabb szempont lovunk jó közérzete érdekében, hogy olyan istállóban helyezzük el, ami megfelelően tágas, szellős. Ezt nem nagyon kell magyarázni, mindenki utazott már meleg nyári napokon, zsúfolt metrókocsiban. Nem hiszem, hogy valakinek ez a kedvenc emlékei közá tartozik. A jó klíma kialakításához az szókséges, hogy az istálló legalább 3 m belmagasságú legyen, de ideális a 3,5 - 4 m. Az istálló folyosó optimális mérete 250-350 cm, de minimum 170-180 cm. Ez azért fontos, hogy lovunk a boxból való kivezetésnél kényelmesen ki tudjon fordulni, ne csússzon meg, oldalát, csípőcsontját ne üsse be a box ajtajába, vagy éppen a nyerget ne karcoljuk végig minden egyes alkalommal. Ezt úgy érhetjük el, hogy mikor a lónak már kb. a fele kint van a boxból, csak akkor fordítjuk el. A boxok falára fix kialakítású nyeregtartókat ne helyezzünk el. Az elegendő nappali világításhoz és légcseréhez magasan elhelyezett nagyméretű bukóablakok szükségesek, melyeket belülről rács véd. Ennek a rácsozatnak olyan sűrűnek kell lennie, hogy lovunk ne tudja betörni az ablakot, illetve feje, lába ne tudjon a rács közé beszorulni. Optimális rácstávolság max. 5 cm. Mesterséges világítás kialakításánál figyelembe kell venni, hogy a világító testeket úgy helyezzék el, hogy lovunk semmilyen módon ne tudjon érintkezni vele. Természetesen az sem elhanyagolható szempont, hogy a kapcsolót számunkra - és ne a lovaink számára - könnyen hozzáférhető helyre tegyék. Nincs is rosszab, mint egy sötét téli estén unatkozó lótársunk a lámpa kapcsolójával kezd el játszadozni... A balesetmentes körülményeket nagy mértékben befolyásolja a padozat. Kivitelezésére mind az istálló folyosóján, mind a boxokban számos jó megoldást találunk. Ezekben annyi a közös, hogy mindegyik érdes felületű. Készülhet fából, téglából, betonból, aszfaltból, stb. ha nem sima a felülete, akkor a ló patája meg tud rajta kapaszkodni, és nem csúszik el. Természetesen nem kell "átesni a ló túloldalára" és azt gondolni, hogy akkor a nekünk a döngölt agyag talajú istálló a legjobb, mert olcsó, és jó. Ennek tisztán tartása nagyon nehéz, és felülete a ló súlya miatt hamar egyenetlenné válik. Természetesen hasznos, ha a padozat enyhe lejtéssel készül a trágyelé elvezető csatorna felé. de ennek hiányában is jól fogja érezni magát a lovunk. Az istálló ajtó általában olyan szélességű mint az istállófolyosó. Ha figyelembe vették az építésnél azt a tényt, hogy a folyosó legkisebb ajánlott szélessége ne legyen kisebb, mint 170 cm, akkor az ajtóval sok gond nem lehet. Magassága minimum 230 cm legyen és fifelé nyíljon. Hasznos, ha van mellfa, és az ajtónyílás két oldalára görgőfát szerelnek föl. Ezekkel további baleseteket lehet megelőzni, de sajnos kevés már az olyan istálló, ahol ezeknek már csak az egyike is megtalálható. |