LOVARDÁK, ISTÁLLÓK TERVEZÉSE, ÉPÍTÉSE II.
2.3. Üzemi adatok 2.3.1. Üzemnagyság A lovas létesítmény optimális nagysága nem adható meg általános érvényűen. Befolyásolja a terület nagysága, a település jellege (ipari vagy mezőgazdasági terület), a tervezett szolgáltatások és a cél-csoport, akiknek szánjuk őket (tömeg-sport, gyermekek, felnőttek), a legfontosabb szakág (voltizsálás, díjlovaglás, ugratás, military, hajtás) és természetesen az anyagi lehetőségek is. Gyakran engedményekre kényszerülünk, ám sok példa van arra is, hogy a színvonalas lótartás és lovasképzés ott is lehetséges, ahol a körülmények nem éppen ideálisak. Az üzemnagyság tervezésekor először is a lovak számát kell tekintetbe venni. Minimális méretként általában 30 lovat számítanak, a megkívánt terület nagysága pedig kb. 3 ha (legelő és takarmányterület nélkül). Ami mindenképpen szükséges: - 20×40 m-es, fedeles lovarda a hozzá tartozó mellékhelyiségekkel (társalgó, akadályraktár stb.), - lehetőleg szabadon álló istállók a hozzájuk tartozó mellékhelyiségekkel, - szabadtéri lovaglópályák: 20×40 m-es díjlovagló pálya, 50×80 m-es ugrópálya, - futószárazó kör (átmérője 14-20 m), - kifutók, - parkolóhely személyautók részére, - parkolóhely a lószállítóknak, - sövények, földhányások, szilárd akadályok. Ami kívánatos ezenfelül: - legelő, - galopp-pálya, - terepszakasz, - hajtópálya. Több mint 50 ló esetén célszerű egy második fedeles lovardát építeni vagy megnagyobbítani a meglévőt. A versenyek helyszínéül szolgáló pályák minimális méreteit az 1. táblázat mutatja. 2.3.2. Tervezés és költségszámítás Minden építkezés tervezését (legyen szó átépítésről, bővítésről vagy új épület emeléséről) a teljesítmény, a költségek, a ráfordítás és a hozam kiszámításával kezdjük. A lovarda hozamai: - a lovak bértartása, - lovaglástanítás, - a lovak kiképzése, - egyéb szolgáltatások (az állatok jártatása, a legelőhasználat díja, a vendégek fogyasztása a lovarda területén lévő büfében stb.). A ráfordítások: - az épületek értékcsökkenése, - a gépek értékcsökkenése, - javítási költségek, - biztosítások, - az áram, a vízdíj, a fűtés költsége, - bérek és szociális ráfordítások, - lovak vásárlása, - a takarmány, az alom beszerzése, - bérlet- és kamatköltség. A hozam és a ráfordítás különbsége adja a nyereséget vagy a veszteséget és határozza meg az egyes ágazatok gazdaságosságát is. A nyereség- vagy veszteségszámítás mindig az egész vállalkozásra (nem az egyes ágazatokra!), rendszerint a naptári évre vonatkozik (2. táblázat).
A vállalkozás egyes ágazatait (pl. bér-tartás, lovaglásoktatás) termelési ágazatoknak nevezzük. A termelési eljárás gazdaságosságát szintén a hozam és a ráfordítás különbsége határozza meg, versenyképessége pedig a fedezeti hozzájárulás kiszámításával bírálható el. Fedezeti hozzájárulás = termelési eljárás hozama - költségei. Például egy ló bértartásának fedezeti hozzájárulását megkapjuk, ha az évi bértartás összegéből levonjuk az ún. változó költségeket (pl. takarmány, alom, áram- és vízdíj egy lóra eső költségeit). Állandó költségek azok a kiadások, amelyek nem az egyes ágazatokat, hanem az egész vállalkozást terhelik, pl. a munkabér, az istálló és a fedett lovarda fenntartásának költségei, a gépköltségek, új beruházással kapcsolatos kiadások stb. A változó költségekkel ellentétben az állandó költségek akkor is felmerülnek, ha pl. box üresen áll vagy egy alkalmazott nem használja ki teljes munkaidejét. Nagyságát főként - a lovarda területének nagysága, - az épületek, létesítmények használata, - a technikai felszerelés (gépek, vontatók stb.), - a bérköltségek határozzák meg. Az állandó költségeket a termelési ágazatok fedezeti hozzájárulásának kell fedeznie. A 1. ábra megmutatja, hogy az összes fedezeti hozzájárulás és az állandó költségek kiszámítása után hogyan alakul a vállalkozás nyeresége. A nyereségesség növelhető, ha - az állandó költségek viszonylag alacsony szinten tarthatók (pl. a beruházások ésszerű visszafogásával), - a fedezeti hozzájárulások magasak (a termelési ágazatok gazdaságosan mű-ködnek), - a fedezeti hozzájárulások bőven fedezik az állandó költségeket, - a termelési eljárásokat a "munka és a tőke" optimális kihasználásával kombináljuk. Fontos, hogy a szolgáltatások a gazdaságossági számítások alapjául szolgáló árait úgy alakítsuk ki, hogy számoljunk az ügyfelek eltérő igényeivel és anyagi lehetőségeivel. Az alapárat pl. minden bértartásban lé-vő ló tulajdonosának meg kell fizetnie. A további költségek nagysága azonban aszerint változhat, hogy póniról vagy lóról van-e szó, az állat boxban vagy karámban nyer elhelyezést, illetve ügyfelünk a kiegészítő szolgáltatások közül melyekkel kíván élni. A lótartó tehát igényeitől és lehetőségeitől függően több változat közül választhat. 2.4. A lovarda helyének megválasztása 2.4.1.Tereplovaglás, közúti járműforgalom A szabadban való lovaglás sokak számára a legvonzóbb a lovassportok közül, de akik a díjlovaglásban vagy az ugratásban lelik kedvüket, változatosságképpen szintén szívesen mennek terepre. A tereplovaglás a lovas és a ló alapkiképzésének része, tehát a lovarda helyének megválasztásakor nélkülözhetetlen a megfelelő lovaglóterep közelsége. A terepre való eljutás lehetőleg veszélytelen legyen, hiszen a forgalmas utak keresztezése (különösen fiatal lovakkal és tapasztalatlan lovasokkal) önmagában is balesetveszélyes, ha pedig az elszabadult ló esetleg lovasa nélkül vágtázik át a terep és az istálló között fekvő vasútvonalon vagy zsúfolt közúton, csak a szerencsének köszönhetjük, ha nem történik baleset. A terep ezenkívül ne feküdjön messze a lovardától, mert az oda vezető hosszú út elronthatja, esetleg meg is akadályozhatja a tereplovaglást, ha csak egyetlen lovaglási órát szánunk erre a célra. Ha már meglévő lovardánk környékén nem találunk tereplovaglásra alkalmas helyet, más megoldáson kell gondolkodnunk, felmerülhet pl. lovaspark létesítése vagy a más lovardákkal, esetleg közpark fenntartójával való együttműködés lehetősége. Lényeges, hogy a lovarda könnyen megközelíthető legyen, hiszen ügyfeleink kedvét alaposan elveheti a hosszú és körülményes utazás. Ha a tömegsportot is szolgálni akarjuk, fontos a tömegközlekedéshez való jó csatlakozás, különös tekintettel a szépszámú gyermek- és fiatalkorú lovasra. A lovarda helyének megválasztásakor vegyük figyelembe azt is, hogy lovas létesítmény nem való ipari területre, hanem lehetőleg más sport- és szabadidőparkokhoz kapcsolódjon, de mindenképpen zöldövezetben feküdjön - így valószínűleg a tereplovaglás is megoldható. 2.4.2. Az éghajlati és terepviszonyok Ritkán van mód arra, hogy a lovarda helyének kiválasztásakor klimatikus szempontokat is figyelembe vegyünk. Fontos azonban a leendő létesítmény helyi klímája, ami jelentősen befolyásolja majd az istálló klimatikus viszonyait. Az éghajlatot a domborzati és szélviszonyok, továbbá a fénysugárzás határozza meg. A kedvezőtlen hőmérsékleti viszonyok megnehezítik a hőgazdálkodást az istállóban, különösen télen. A hideglevegő-zónákban, ha a levegő mozdulatlan, magasabb a levegő portartalma és a gázok koncentrációja. Az ilyen helyek fokozott ködképződése ezenkívül gátolja a napsugárzást, télen gyakoribbak a fagyos éjszakák stb. Az istálló padozatának a talaj közeli terület hőmérsékletének jelentős csökkenése miatt mindig a környezetnél magasabban kell lennie. Kedvezőtlen hőmérsékleti viszonyok különösképpen mélyedésekben és völgyekben alakulnak ki, ezért az ilyen fekvésű helyeket lehetőleg kerülni kell. Lovarda kialakításakor előnyben részesítjük a kisebb magaslatot vagy lejtőt. A lejtős terület iránya és lejtése mindenekelőtt a napsugárzás szempontjából fontos. Mivel a sugárzás itt szélsőségesebbé teszi az éghajlatot (alacsonyabb talajhőmérsékletek stb.), az északi lejtők kevésbé alkalmasak istálló építésére. Az uralkodó szélirány ugyancsak nagy jelentőséggel bír, mivel a szélnek kitett helyeken gyakoribb és alaposabb a légcsere, mint a szélvédett területeken, amelyeket ráadásul a rovarok is előnyben részesítenek. Legjobb, ha az istállóépület hossztengelyét az uralkodó széliránnyal párhuzamosan tájoljuk. Ha az istállónak (optimális esetben) kifelé billenő ablakai vannak, azokat a szél elleni, egysoros istállóban a déli oldalra építsük. Ha a kétsoros istálló északdéli fekvésű, az egyik oldala délelőtt, a másik délután kap napot. Az épületek közötti távolság kb. a magasságuk kétszerese legyen. 2.4.3. Harmónia a tájjal Ha új létesítményt építünk, bizonyosodjunk meg arról, hogy építményünk fekvését, anyagát és a körülötte elhelyezkedő szabad területet tekintve egyaránt harmonikusan illeszkedik a környezetébe. A szabad területeken a vidéken otthonos növényekből ültessünk fákat, sövényeket, amelyek még vonzóbbá teszik lovardánkat. Az ökológiai szempontból védett területeket (pl. vizes élőhelyeket) azonban zárjuk el a látogatók elől és gondosan védjük minden külső befolyástól. Noha sok az olyan lovas létesítmény (különösen a nehezen kialakítható fedett lovarda), amely nem éppen esztétikus látványt nyújt, ugyanannyi példa akad e probléma optimális építészeti megoldására is. A terep ötletes kihasználásával, az épületek harmonikus elrendezésével, a táj hagyományos építészetéhez való illeszkedéssel és természetesen a nagyarányú fásítással magunk is gazdagíthatjuk környezetünket. 2.5 A szükséges helyiségek és elrendezésük A lovarda nagysága, felszerelése és a helyiségek funkciója elsősorban a lovak számától függ. Az, hogy hány lovat tartunk, meghatározza, hogy bizonyos munkák közös helyiségben vagy elkülönítve végezhetők-e. A 4. táblázat 2, 8, 15, 30 és 60 lovat tartó lovardák helyiségeinek lehetséges elrendezését mutatja be. A 3. ábra a belső terek kapcsolatáról és egy nagyobb létesítmény maximális helykihasználásáról ad áttekintést. Leglényegesebb a lovak elhelyezésére, ápolására és ellátására szolgáló terek építészeti kialakítása. A gazdaságos működtetés szempontjából ma már nélkülözhetetlen a fedett lovarda, amely kedvezőtlen időjárási viszonyok esetén is lehetővé teszi a lovarda működését. Egy lóápoló és az istállómester (esetleg a lovaglótanár), aki az ellenőrzésért felelős, szintén célszerű, ha az istálló közvetlen közelében kap szállást. E szempontot vegyük figyelembe a tervezéskor! 2.6 Az épületek elhelyezése A 4. ábra néhány megoldást mutat az istálló, a fedett lovarda, a tároló- és szociális helyiségek praktikus elrendezésére. A példa természetesen tetszés szerint variálható a helyi viszonyoknak megfelelően. Új építmény tervezésekor legjobb, ha minden box megosztott (fél) ajtóval közvetlenül csatlakozik a kifutóhoz. Ez a rendszer a ló és a lova egészségére gondosan ügyelő lótartó számára egyaránt kedvező. Új épület tervezésére kérjünk fel e téren tapasztalt építészt vagy erre specializálódott céget, így elkerülhetjük a súlyos tervezési hibákat. 2.7 Az építés módja, építőanyagok Régebben az istállókat és a fedett lovardákat masszív, vastag falakkal építették. Ma a masszív építéshez főként porózus építőanyagokat (pl. üreges blokktéglát) használnak, amelyek jó hőszigetelők, ezért csekélyebb falvastagságot igényelnek. A vastag falú építési mód mellett mindinkább tért hódít a könnyű szerkezetes építkezés. Az istállók bevált építőanyaga a fa, mert anyaga aktívan lélegzik, nedvességszabályzó és ellenáll a mechanikai, illetve kémiai hatásoknak. Hátránya, hogy érzékeny a nedvességre, ez azonban favédő anyagok alkalmazásával és megfelelő beépítéssel csökkenthető. 2.8 A mozgássérültek igényei szerinti építkezés A lovardákban egyre gyakoribb a terápiás lovagoltatás (fogyatékosok lovas-sportja, gyógypedagógiai voltizsálás, hip-poterápia). A lovarda létesítményeinek ki-alakításakor tehát az idős emberek, a kis-gyermekek, a babakocsival érkező szülők mellett fokozott figyelmet kell fordítanunk a tolószékben ülők akadálytalan közlekedésére is. Új építkezés esetén ez nem növeli a költségeket, ám a későbbi átalakítás annál drágább, ezért ajánlatos szem előtt tar-tani az alábbi adatokat: - A mozgássérültek parkolóhelye az összes hely 3%-a, legalább két férőhely, amelynek szélessége minimum 3,5 m legyen. - A járdák, utak legalább 1,5 m szélesek legyenek és ne lejtsenek jobban, mint 6%. - A szegélykő legfeljebb 14 cm magas legyen. - Szilárd, csúszásmentes burkolatokat alakítsunk ki. - A fedett lovardába, a tribünre, a egészségügyi létesítményekbe való bejutást ne akadályozza lépcső, segítsük rámpával vagy felvonóval. - A rámpák 1,2-1,5 m szélesek legyenek, lejtésük az épületen kívül ne legyen nagyobb, mint 6%. - 3 m-nél hosszabb rámpa mellé mindkét oldalon, 80-90 cm magasságban, helyezzünk el kerek vagy ovális keresztmetszetű kapaszkodót. - Az ajtók, bejáratok előtt legalább 140×140 cm-nyi helyet hagyjunk a mozgásra. - A lépcsők ne emelkedjenek túl meredeken, szélességük 0,95-1,25 m, burkolatuk csúszásbiztos legyen, fokaikat elöl kerekítsük le. - Az ajtók belső szélessége 0,95-1,10 m, a küszöbök magassága, illetve a szintkülönbség legfeljebb 2,5 cm magas, az aj-tókilincs maximum 1 m magas legyen. - A lelátón különítsünk el rámpán megközelíthető, kijelölt helyet a mozgássérültek számára.
Forrás: Mezőgazda Kiadó: LOVAR-DÁK, ISTÁLLÓK TERVEZÉSE, ÉPÍTÉSE c. könyv. A könyv kapható a KÖNYVISTÁLLÓ-BAN, megrendelhető: Mezőgazda Kiadó, 1165 Bp., Koronafürt u. 44. Lev. cím: 1631 Bp., Pf. 16. T.: 407-1020, F.: 407-1020/32 E-mail: mezomark@axelero.hu
Forrás: Pointernet |